Pod viaduktem



Umístění zastavení:

u silnice poblíž viaduktu.

Technický stav: zastavení je lehce poškozené
GPS souřadnice: 50.04142583,14.39025917

O stezce

Naučná stezka vede Prokopským údolím přes Daleje, u Klukovic odbočuje kolem Červeného lomu k vlakovému nádraží Praha – Holyně. Dále je trasa vedena k lomům v národní přírodní památce Dalejský profil a je ukončena v Řeporyjích. Odtud je možno se vrátit vlakem zpět do Hlubočep.

Délka trasy je cca 6,5 km a je na ní umístěno 16 zastavení s informačními panely s botanickou, zoologickou, geologickou a historickou tématikou. Stezka nevede náročným terénem, trasa je dobře značena turistickou značkou naučné stezky .

velký viadukt
Pražského Semmeringu v roce 1973 (foto. Z. Bauer)

Pražský Semmering

Na okraji Prokopského údolí se kříží dvě železniční dráhy. Ne nadarmo se jedné z nich přezdívá Pražský Semmering. Její trať, vedoucí přes dva viadukty a stoupající vlásenkovitými serpentinami v zářezu Děvínského kopce, má spíše horský charakter a připomíná slavný úsek rakouské železnice zdolávající horský průsmyk mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Trať Pražského Semmeringu vedoucí ze Smíchovského nádraží přes Hlubočepy, Žvahov, Jinonice do Hostivic má délku necelých 20 km a překonává výškový rozdíl 160 m. Byla uvedena do provozu společností Buštěhradská dráha v roce 1872 a z části nahrazovala tehdejší koňku, která již přestávala dostačovat pro přepravu uhlí a dříví z lánských lesů do Prahy.

Továrna v pozadí za viaduktem
byla vystavěna z iniciativy výrobců sodových
vod a v květnu roku 1899 zde byla zahájena výroba
oxidu uhličitého, vznikajícího při pálení vápence.

 

 

Hlubočepské viadukty

Pro železnici bylo třeba vybudovat dva hlubočepské viadukty. Oba překonávají údolí Dalejského potoka a železniční trať Pražsko-Duchcovské dráhy vedoucí Prokopským údolím. Celková délka dolního viaduktu je 115 m a jeho výška dosahuje až 25 m. Horní viadukt, pod kterým stojíte, leží celý v oblouku, má 5 klenutých obloukových polí, je 92 m dlouhý a 20 m vysoký. Stavba mostů byla dokončena v rekordním čase. Trvala pouhých 17 měsíců a byla ukončena v červenci roku 1872. Přesto však oba viadukty Buštěhradské dráhy dodnes plní svoji funkci a jsou považovány za vynikající technickou památku. Provoz tu sice dnes není takový, jako býval dříve, dokonce se při přestavbě pražského železničního uzlu uvažovalo o zrušení této trati. Povodně v Praze v roce 2002 však ukázaly, že udržení dráhy v provozuschopném stavu je dopravně významné.

 

 

Stáhnout tabuli v PDF

© 2017 Všechna práva vyhrazena | Vytvořila webnika.cz - Veronika Petříková